- Praca z pacjentem rozpoczyna się od wywiadu z rodzicami (opiekunami), który dotyczy rozwoju psychofizycznego dziecka.
- Przeprowadzane jest badanie budowy anatomicznej i motoryki narządów mowy, sposobu oddychania, połykania, orientacyjne badanie słuchu.
- Sprawdzane jest rozumienie mowy, zasób słownictwa, ogólne umiejętności komunikacyjne.
- Badana jest artykulacja - sposób wymowy głosek.
- W zależności od wieku pacjenta przeprowadzane jest ponadto badanie słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej, umiejętność czytania i pisania, budowania logicznej wypowiedzi zdaniowej, opowiadania itp.
- Następnie omówione zostają problemy i trudności pacjenta, które zostały zdiagnozowane.
- Po przedstawieniu planu terapii wdrożony zostaje program terapeutyczny.
- Ćwiczenia prowadzone są w formie sesji indywidualnych. Pacjent otrzymuje także zestawy ćwiczeń do pracy w domu.
Terapia obejmuje pacjentów z:
- wadami wymowy (dyslalie)
- opóźnionym rozwoju mowy
- jąkaniem
- zaburzeniami motoryki orofacjalnej
- zaburzeniami percepcji słuchowej
- zaburzeniami komunikacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, niedokształceniem mowy o typie ofozji, autyzmem, zespołem Downa i innymi zespołami genetycznymi
- porażeniem nerwu twarzowego
Oferta gabinetu obejmuje także:
- Wczesną interwncję logopedyczną (dzieci od 0 do 3 rż) w przypadku niemowląt, małych dzieci z ob- ciążonym wywiadem ciążowo-okołoporodowym
- profilaktykę zaburzeń mowy i komunikacji oraz stymulowanie rozwoju mowy
- terapię karmienia (nauka połykania, gryzienia, żucia itd.), a także pokonywanie wybiórczości pokarmowej